Årssammanfattning 2016

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Flyttade in i vårt underbara hus i Januari. Blev moster till Hanna och Jims fantastiska grabb Nils ♥ Skolat in Ines på dagis. Förlorade en gammal vän i en gräslig brand i somras. Tänker på honom dagligen. 
 
Genomdrev du någon stor förändring?
Nej, egentligen inte. Edvins första år var rätt så tufft, eftersom han sov så dåligt på nätterna och var svår att få att somna om. Kändes som att jag inte gjorde annat under nätterna, att man bara nattade om honom gång på gång. Den där härliga grabben har krävt mer från start men blev mycket lättare då han blev ett. Och vilken skillnad det är då man får sova på nätterna! Min största förändring i år är väl att jag klippte av mig rätt så mycket hår, började läsa en kurs i Företagsekonomi och precis börjat jobba igen. 
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Malin och Alex fick en liten Vincent för ungefär 9 månader sedan, som jag fortfarande inte träffat. Fy på mig! Min älskade lillasyster fick en liten drömprins i Oktober. Han heter Nils och är så himla härlig. Vi har varit sjuka så mycket nu i höst/vinter, så jag har inte alls kunnat träffa honom så mycket som jag velat ♥ 
 
 
Vilket datum från 2016 kommer du aldrig glömma?
Jag är värdelös på datum, men har många händelser i år som jag aldrig kommer glömma. Jag var på 3 av mina närmsta vänners bröllop i somras. Jag blev som sagt moster. Vi flyttade in i huset som vi alltid drömt om. Vi har renoverat lite på övervåningen, men är massor kvar som blir framtida projekt. 
 
Dog någon som stod dig nära?
Andreas närmsta barndomsvän, som han pratade med dagligen. Han hade väl känt honom i nästan hela livet, men jag lärde känna honom samtidigt som jag lärde känna Andreas. De gick i 9an och jag i gymnasiet. Jag tror det var när vi lärde känna varann, som vi fick hem den första hemska telefonräkningen hos mamma och pappa. Vi ringde mobilsamtal från hemtelefonen, eftersom vi inte hade några pengar kvar på våra mobiler.. Inte särskilt populärt! Han och jag gick intensivutbildningen till körkortet tillsammans. Vi bodde väldigt nära varann innan vi flyttade, men sågs sällan. Andreas träffade ju honom då och då, men pratade med honom varje dag. Både via telefonen på jobbet och när de spelade dator på kvällarna. Det är fortfarande helt ofattbart att han inte finns längre. 
 
Bästa köpet? 
Huset köpte vi ju förra året och tycker inte jag har köpt något i år. Kläder till barnen och presenter till familjen. Det bästa jag har köpt är nog foton från fotograferingen som vi hade med Emmelie Åslin i Sundsvall tidigare i vinter. ♥ Älskar de bilderna! Hon är ju en sådan fantastisk fotograf och en sådan underbar peron. Vi ska göra förstoringar till en fotovägg senare. 
 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Fina dagar med familj och vänner. ♥ Dagar vid stranden, Edvins dop, att bli moster, att få flytta in i huset. Jag kan inte komma på något annat just nu. Att få se Ines leka och utvecklas på förskolan,  där hon trivs så himla bra. Är så otroligt nöjd över att hon hamnade där ändå, för hon fick inte sitt förstahandsval. Vi hade tänkt på en annan förskola men nu är vi så glada över att det blev som det blev! Pedagogerna där är så fina med barnen och dagarna är fyllda med roliga och spännande aktiviteter. 
 
Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017?
Jag hoppas att 2017 innehåller mer skratt, tid med vänner och mer pengar! Jag hoppas kunna jobba en del framöver så att man kan få en lön istället för halvdålig föräldrapenning, men måste även skola in Edvin på förskola. Jag har saknat att kunna göra saker själv med Andreas, minns inte sist vi var på Bio eller ute och åt tillsammans på restaurang. Ikea räknas inte! Jag tror att sista gången vi var på bio tillsammans var någon gång innan Edvin föddes, då vi såg första Hobbit filmen... Jag saknar ordning och reda. Under 2017 vill jag känna mig mer nöjd över mig själv på olika plan, både utseendemässigt men också prestationsmässigt. Jag ska försöka ta hand om mig själv lite bättre. Ta kontrollen över vardagen.
 
Vad önskar du att du gjort mer? 
Läst. Jag köpte inplastade föräldratidningar som jag skulle läsa på stranden i somras. De är fortfarande inplastade.. Har i alla fall läst några böcker. Jag önskar att jag skulle ha varit bättre på att ringa mina vänner. Jag önskar att jag skulle ha tagit tag i Edvins förskoleplats tidigare, att jag kontaktat jobbet tidigare, att jag pottränade Ines tidigare.. Jag önskar att jag skulle ha kunnat sova mer! 
 
Vad önskar du att du gjort mindre?
Grubblat, jämfört mig mot andra, muttrat, skjutit upp saker.. 
 
Favoritprogram på TV
Då vi bara har SVT-kanalerna hos oss, finns det inte så mycket att välja på. Jag och Andreas har i alla fall sett mycket Heroes och House i år. På TV har jag följt Midnattssol, The Collection, Född 2010 och 30 grader i Februari.
 
Bästa boken du läste i år
Jag har börjat läsa Viveca Stens böcker om morden i Sandhamn, men har bara läst 3 än så länge. 
 
Största musikaliska upptäkten?
Jag har lyssnat ovanligt lite på musik i år. Det har varit mycket radio, barnmusik eller poddar! Älskar fredagspodden, Alex&Sigges podcast, Relationspodden.. 
 
Vad var din största framgång på jobbet år 2016? 
Jag har ju precis börjat jobba igen, så har nog inte hunnit med någon framgång än. Har i alla fall kört jobbets buss några gånger, det är ingen framgång men i alla fall bra för att vara mig! 
 
Största framgången på det privata planet?
Att vi tagit oss igenom det här året! Med vakennätter, med trötta föräldrar som haft mkt att orka med. Med flera jobb-byten för Andreas, med lite pengar på grund av föräldraledighet och husköp. Att förlora en vän på det där viset. Det har verkligen varit ett berg-och-dalbaneår! Men är stolt över Anderas som kämpat på här hemma med renoveringar, med skogen, med gården, med barnen, med alla känslor genom jobbyten och att förlora sin närmsta vän. Är stolt över oss som inte tagit ut det allt för mkt på varann. Jag har börjat plugga igen. Måste bara hitta balansen nu, mellan jobbet, familjen och studier. Vår absolut största framgång är våra barn. Vi ger dem så mycket tid och kärlek. Det handlar inte om pengar, det handlar om engagemang! Om kärlek. Om att finnas där. att se och höra dem. Vi leker, dansar, sjunger, läser och utforskar. Vi skrattar, vi busar och vi bråkar. Så som det ska vara med en påhittig 3-åring och en utforskande, kaxig 1-åring!
 
  
 
 
Största misstaget?
Jag är dålig på att höra av mig till mina vänner och saknar dom. 
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Både mer ledsen och mer glad.
 
Vad spenderade du mest pengar på?
Huset och barnen.
 
Något du önskade dig och fick?
Bli moster ♥ 2 av 3 sovrum är renoverade! Fotografera barnen. Träffa vännerna i somras. Börja jobba igen på favoritjobbet. En fin jul hemma. 
 
Något du önskade dig och inte fick?
Bättre ekonomi. Snö nu i vinter! Mitt nyårslöfte 2016 var att jag skulle börja ta hand om mig själv, men det har jag inte gjort. Hoppas jag sköter mig bättre på det planet 2017. 
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Vi hade magsjuka i huset och jag var den enda som inte var sjuk.. Så vad gör man när både sambon och båda barnen är magsjuka? Pysslar om sina älsklingar.. ♥ Försökte få i barnen vätska, bytte miljoner blöjor, badade och duschade barnen, bytte sängkläder.. Och tvättade, städade, tvättade, städade. Och kramade om Andreas som också var riktigt dålig. Mamma och pappa kom över med en presentpåse vid dörren, med presenter, glögg, pepparkakor och godis. Så smaskade på det själv medan de andra var sjuka!
 
Finns det någonting som skulle ha gjort ditt 2016 ännu bättre?
Om man bara skulle ha kunnat suddat ut alla hemskheter som hänt i år, så vore det här ett toppenår.
 
Vad fick dig att må bra?
Det lilla i vardagen. Att hitta på roliga saker med barnen, att träffas eller prata med familj och vänner. Sovmorgon. Choklad. Kärlek. Ordning hemma (händer typ aldrig, förutom när barnen sover!) Att ha en hel gård att leka på med barnen, istället för bara en liten gräsplätt framför en hårt trafikerad väg som vi hade förut. 
 
Vem saknade du?
Farfar ♥ 
Marco
Emma, när vi inte kunnat ses på länge på grund av jobb, sjuka barn och livet!
Nils och Hanna, när vi hela tiden ska vara sjuka när jag egentligen vill åka till Hanna och Jim. 
Nette med tålamodet.
 
De bästa nya människorna du träffade.
Jag har inte gjort så mycker i år där jag lärt känna nya människor, men däremot har jag fått en liten inblick i mina vänners liv då jag varit på deras bröllop. Jag blev så glad alla 3 gångerna, då jag sett vilka fantastiska människor de har omkring sig. Människor som de lärt känna de senaste åren som finns i deras vardag, som finns där i ur och skur. Det känns skönt att veta att de har bra killar och fina vänner omkring sig! ♥
 
Mest stolt över?
Barnen, för att de är fantastiska. Anderas, för att han gått igenom så mycket i år och för att han är en sådan bra pappa till våra barn. Hanna, för att hon är en sådan jäkla bra mamma, syster och vän! Hanna har även världens bästa smak när det gäller både kläder och inredning. Jag är så stolt över dig. Mamma, för att hon kämpar på med alla ungar på skolan och gör allt hon kan för dem. Tänk om alla lärare vore som du. Hon är även en toppenmormor, som är så engagerad i barnen. Pappa för att han är en sådan bra manlig förebild till barnen, för att han fixar med så mycket, kan allt  och är en toppenmorfar. Johhnie, för att han lika som pappa är en toppenförebild och så duktig på allt han håller på med. Emma, för att hon är så jäkla duktig trots att hon har många bollar i luften på en gång och är en fantastisk vän. Johanna, för att du är en toppenmamma, för att du kämpar på med allt trots att din kropp inte varit snäll mot dig 2016! Ann-Louise och Ante då de är så himla fina, snälla och roliga. Vi har sådan tur som har så omtänktsamma och hjälpsamma föräldrar ♥ 
 
Högsta önskan just nu?
Att alla jag älskar ska vara lyckliga och friska. Att 2017 kommer bli en härligt år!
 
Vad tänker du göra annorlunda 2017?
Förhoppningsvis mycket på vissa plan, men på andra plan ingenting. Jag ska fortsätta ösa kärlek på barnen. Men nästa år ska jag även försöka ösa lite kärlek på mig själv. 
 
När de var sjuka och låg tillsammans och myste framför en film. 

Kommentera här: