Födelsedagshelgen i bilder ♥ Lördag

   
Fick resten av presenterna av oss på lördagsmorgonen ♥ Fick några pekböcker, en aktivitetsleksak, underbara stapellådor i trä, en boll och en docka. På fredagen fick hon en liten fotölj och en hoppko!
 
 
Jag valde att vila medan hon tog sin förmiddagsvila och det fick jag ångra bittert i efterhand. Trodde jag skulle hinna fixa allt innan kalaset började ändå.. Då jag och Ines kröp isäng, stod tårtbottnarna odelade, fyllningarna var inte gjorda, borden stod utan dukar, odukade.. Hennes leksaker var som vanligt överallt och ingenstans. Hon och även jag sov i en timme. Vaknade och tyckte att jag hade skapligt med tid ändå.. Gav Ines lunch, började med fyllningar. Gjorde Ines tårta först. Fyllde den med mosade bananer och mixade jordgubbar som var blandat med snabbmarsanpulver för att det inte skulle bli för rinnigt. Hade bakat bottnarna kvällen innan, så de var i alla fall färdiga! Efter hennes tårta stod färdigfylld, skulle jag göra fyllningarna till vår tårta. Chokladpudding och bananmousse, dumlefluff att spritsa på tårtan.. Det började med att jag spillde ut hela skålen med chokladpudding från den översta hyllan i kylskåpet, så det rann ned på allt, på alla hyllor, på allt som stod där. Om ni kan tänka er den känslan och att känna sig lite stressad innan, se ett kylskåp fullt med droppande, ostelnad chokladpudding och en 1-åring som vill krypa in i kylskåpet.. Hennes armar vevade runt där inne och jag for runt med disktrasan som en galning. På löken, på smörbyttan, som hann stelna lite innan jag hann torka den. I tomatpåsen, på ALLT! 20 minuter tog det att torka av allt i kylskåpet med hjälp av en 1-åring.. Fick alltså vispa ny chokladpudding, som jag ställde ned längst ned i kylskåpet. Ok, en timme till kalaset börjar. Fyllningarna är snart färdiga till tårtan. Ska "bara" spritsa och dekorera två tårtor, plocka av övervåningen, klippa pappdukar och klistra fast på borden.. Duka. Byta om. Byta om på ines. Ta fram kakor..
 
Börjar i panik att riva fram pappersdukarna. Hittar ingen sax, tar en nagelsax. Klipper i snigelfart, river sista biten och tänker att det kanske inte kommer synas.. Lägger upp duken och börjar klistra fast den. Då kommer fröken terrorist och river sönder duken. Känner att jag vill gråta en skvätt då jag ser på klockan och den går alldeles för fort. Kutar ned till Andreas, som spelar dator och säger att han måste hjälpa till innan alla kommer. Han hör nog paniken i min röst, för han kommer efter bara en stund. Han hittar en sax och fixar pappersdukarna. Jag byter klänning, eftersom den jag egentligen skulle ha är full i chokladpudding. Ines bajsar, byta blöja.. Så Ines har på sig pyjamaströjan och blöja, medan jag har på mig en klänning och är full i svett. Osminkad, morgonfrilla i en boll. Hinner färdigt med tårtorna innan dörrklockan ringer och gästerna börjar komma. Inte precis som jag hade tänkt mig.
 
Min mormor och morfar, min moster och en av mina kusiner är först på plats. Vi hjälps åt att lägga ut löpare på borden, ta fram pallar, sockerskålar, koppar och ta fram kakor. Jag fortfarande lika osminkad och svettig.. Ines får jättefina presenter.  Mamma, pappa, min farmor och min syster kommer. Mamma hade med en gräddtårta som hon gjort. ♥ Andreas mamma och pappa, farmor, moster och kusin kommer också. Då de kommit, fikar vi tillsammans och Ines får sin första tårta ♥ Hon som bara sovit en morgonlur med mig, är fortfarande på strålande humör. Hon plockade de spritsade topparna och stoppade i munnen, åt försiktigt av tårtan. När vi gjorde en tårtbit till henne, visade hon sitt rätta jag och tog upp hela och stoppade i munnen!
 
 
 
 
 
Jag tror att alla hade det trevligt på kalaset. Det var trångt, men roligt att träffa så många från familjen ♥ Man var så upptagen av att fira henne och umgås med familjen, så man glömde det andra just då. Smet in på toaletten och fixade till mig lite, kammade ut den toviga knuten och sminkade mig. Då kändes det lite bättre. Tände ljus på borden och så fikade vi. Efter vi fikat och plockat lite, så var det dags för presentutdelning. Det var så mycket paket! Hon fick så otroligt mycket fint av alla, är så tacksam för allt, för att alla är så engagerade och hade tänkt på henne. Presenter är ju inget måste, är viktigast att bara vara där, att känna Ines. Hon har så otroligt stor, fantastisk familj som jag skulle göra allt för. ♥ Jag hade sagt två kalastider, en på dagen och en på eftermiddagen. På eftermiddagen kom min bror Johnnie och hans Alma. Alla andra kom på dagen. Var en minnesvärd, stressig, svettig med underbar dag!
 
Kommer förmodligen aldrig glömma den morgonen och kaoset som var omkring mig när de kom! Det är väl charmen kanske, med att vara småbarnsförälder.. Det blir sällan som man tänkt, även fast man har planerat! Jag har ju servetter som jag köpt som skulle matcha sugrören, som inget blev ens framtaget.. Som skulle matcha ballongerna, som jag som tur var hängde upp kvällen innan! Hade köpt fina band att knyta på ljuslyktor, som aldrig hann fixas. Hade planerat att sätta upp foton på väggen, så man kunde se vad som hänt månad för månad.. Det blev inte heller. Hade tänkt att hon skulle vara finklädd på kalaset, men det blev först efter ett bad, efter att ha ätit tårta.
 
 
 
 
 
1 Nathalie:

skriven

Åh vad mysigt! Till och med katastrofen med chokladpuddingen lät mysigt! Haha, lite charmigt liksom! Och jag ska ha denna berättelse i bakhuvet då jag ska fixa inför Ellens kalas ;)
Tänk att det gått ett helt år! Förstår inte vart tiden tagit vägen.

2 Nathalie:

skriven

Åh vad mysigt! Till och med katastrofen med chokladpuddingen lät mysigt! Haha, lite charmigt liksom! Och jag ska ha denna berättelse i bakhuvet då jag ska fixa inför Ellens kalas ;)
Tänk att det gått ett helt år! Förstår inte vart tiden tagit vägen.

Kommentera här: