Jenny S - av Denise Rudberg

Jenny lever livet och allt är underbart. Det finns inget hon egentligen saknar. Hon bor med sin kärlek sedan många, många år tillbaka, hon har ett jobb hon trivs med, vänner, en familj. Jenny bor i lilla orten Habo, utanför Jönköping med sin sambo Johan. Hon flyttade till sin bästa vän i tonåren, efter att ha haft ett helvete hos sin mamma i Stockholm, i flera år. Jenny var uppväxt i Habo och hade bara bott ett par år i Stockholm, men hon hatade livet där. Hennes bästa vän Katta blev som en syster och de tog in henne i familjen. Hon blev kvar i Habo, flyttade ihop med Jocke som hon träffade redan i högstadiet och jobbade på banken. Allt var underbart till hon en dag hittade ett brev som skulle förändra hennes liv. Brevet börjar så här:

Jenny! Jag vet inte hur jag ska börja och antar att det bara är att få det ur mig. Jag vill att vi ska separera...

Förkrossad ringer hon sin låtsasmamma och berättar vad som har hänt. Det visade sig att hon redan visste det, men även något som Jenny inte vetat till. Hennes livs kärlek hade lämnat henne för Katta, hennes bästa vän. I chock packor hon ihop lite kläder, hoppar in i bilen och styr mot staden hon inte besökt sedan hon var 14 år - Stockholm. Där väntar ett nytt liv, med nya möjligheter. Först måste hon trassla sig igenom alla problem. Ingen vet var hon är, men hon vill ha det så. Hon tar in på ett ungkarlshotell, letar jobb och försöker hushålla med de pengar hon har. Hon har räknat ut att hon borde klara sig i två veckor på de pengar hon hade med sig, så det var bråttom! Med alla personliga problem hon har med sig, tankar som snurrar om Johan och Katta, försöker hon skaffa sig ett nytt liv i huvudstaden.

Hon lyckas få ett jobb på en mäklarfirma och där startar det nya livet hon varit ute efter. Långa dagar på jobbet får henne att tänka på annat. Hon får bo hos chefens bror och hans man. Istället för att betala hyra, tar hon hand om deras hund Greta och tar med henne ut på långa promanader varje dag.

Jag vill inte berätta mer ingående om vad som händer i Stockholm, mer än att den pryda tjejen från landet förvandlas till en chic storstadstjej. Känslostormar, migränanfall och sorg kommer dyka upp. Hon kommer även skaffa nya vänner och kanske till och med börja tro på kärleken igen.

Jag har suttit klistrad vid den här boken sedan jag började läsa den för några dagar sedan. Lättläst och roligt skriven på ett sådant sett att man lätt kan bilda sig en uppfattning om hur allt ser ut, hur människorna är osv. Man lär känna alla huvudkaraktärer fort och älskar dem, från början till slut. Jag är glad att jag har två böcker till i samma serie kvar att läsa. Ville inte att det skulle ta slut! Det är en sådan bok där man kommer på sig själv med att le när det händer något roligt, eftersom man verkligen lever sig in i handlingen. Känns som Jenny är någon jag känner och att det här är något som hänt i verkligheten!


1 Linda:

skriven

Ne men precis, livet är så orättvist!! :(



Ja just ja du praktiserar nu!! Vad får du göra på praktiken då? :) Känns det bra?! =)



Ne alltså jag går i skolan Måndagar och Torsdagar resten är på distans :) Så det känns skönt.

2 Madeilene:

skriven

den boken har jag med men jag har inte läst den än (a) hehe



sv: ja de är ju så, de är tyvärr något man måste inse och något man kommer stöta på förr eller senare när man skaffar djur.. men det är livets gång och hon har som sagt haft det så bra som man kan och jag har underbara minnen med henne så :)

Kommentera här: