.


Om jag säger att jag gillar att läsa, så är det en extrem underdrift. Jag är en sådan tråkig person, som alltid går runt med minst en bok i väskan. Ibland flera. Så ha r det varit så länge jag kan minnas.. Får man några minuter över, så dyker boken upp. På bussen, vid lunchen, framför tvn då det är reklam. När jag bodde hemma och jobbade på Gränsfors Bruk, så läste jag oftast på vägen till och från jobbet. En fot på asfalten, en på gruset, blicken i boken..

När man läser får man chansen att leva ett annat liv, någon annans liv. Uppleva och se saker som man aldrig skulle ha gjort annars, kliva in i en ny spännande värld. Lära känna nya människor, se sidor av livet som man inte kände till. Se främmande platser. Allt finns i ens huvud, inte på skärmen som när man ser på en film. Det är bara ens fantasi som sätter gränser!

Det jag läser i en bok, fastnar oftast längre än vad det jag ser på tvn. Är det något som griper tag om en, ruskar om en ordentligt och verkligen berör, så kan jag tänka på länge. Det föder nya funderingar och sätt att se på världen. Det kan både vara bra och dåligt. Vissa gånger drömmer jag om det jag läst och var det är läskig bok, kan det vara mindre kul. Oftast är det inte så, men det kan vara så. Har drömt om böcker flera gånger och det är inte alltid trevligt, men jag vet ju var drömmarna kommer från.

Var en timme till bussen skulle gå, så satte mig på ett café, åt en macka och läste. Tiden gick fort. Gick vidare till bussen, hoppade in och störde mig på några ungdomar som pratade i en ljudnivå så att alla i hela bussen lätt kunde höra vad de pratade om. Öpnnade boken, bläddrade fram till rätt sida och fortsatte läsa. Jag hörde inte ett ljud, var helt fast i boken och när novellen var slut välkomnade jag verkligheten igen. Kom på att jag inte kollat upp för att se var vi befann oss under hela bussfärden, så det var tur att vi precis kommit till Jättendal. Kunde lika gärna ha varit i Gnarp eller Njurunda. Jag var s å fokuserad på boken och omedveten om vad som hände runt omkring mig. Jag sitter som i en ljudisolerad bubbla då jag läser en bra bok!

Just nu är det Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist. Det är en novellsamling med tio stycken noveller som alla handlar om saker som gör att mattan rycks undan under fötterna på en. Oväntade saker, saker som får en att känna sig svimfärdig ibland, förvånad eller rädd.. En blandning av vardag och overklighet. Det känns så nytt, men även så otroligt välskrivet och fint. Än så länge har jag bara läst två av novellerna, men de har båda fött tankar och fått mig att se på saker på ett annat sätt. Ser fram emot att läsa resten av boken och känner mig säker på att den kommer fortsätta vara lika bra!
1 Cajsa:

skriven

hejsan snygging! :D sitter och kollar igenom min bloglovin igen för att ta bort sånna som inte bloggar mer och säger hej till sötnosar som dig! :)

allt bra? själv är jag småsjuk. :(

Kommentera här: