Älskade vardag

  
 
Är fortfarande ofattbart jag jag nu mer är tvåbarnsmamma. Jag tror att det är väldigt märkbart för familj och vänner, då jag blivit mycket svårare att få tag på och hälsar på mer sällan. Mobilen ligger ofta och dräller någon annanstans, då jag inte får med mig den då jag går från rum till rum med barnen eller donar med något. Jag kikar sällan facebook och instagram, som jag ju egentligen gillar. Särskilt instagram, då jag följer så många inspirerande inrednings- och familjekonton. Det känns skönt att jag är en sådan mamma som inte sitter klistrad med telefonen hela tiden, utan är med barnen. ♥
 
Dagarna och veckorna flyger förbi som vanligt! Edvin blev 10 veckor i måndags och Ines blir 2 år i november! Ines älskar att vara storasyster. Hon pratar om "lille-bjoooj" hela tiden, kryper ned bredvid honom i babygymmet och myser. Pussar och kramar.. Hon har lite svårt att hålla fingrarna i styr då han sover, så blir några gånger om dagen då han vaknar för att hon är där och petar. Men det gör ingenting, för det är ju så det är. Hon tycker om sin lillebror.
 
Den här veckan är första veckan som jag är själv med barnen. Andreas har varit föräldraledig sedan Edvin föddes och det var väl tur det, genom att han hade en liten tuff start vår lilla grabb. Skriver nog om det en annan gång, men som 1-månaders bebis hade han redan hunnit med en massa besök hos BVC, sjukhusvistelse i Hudiksvall, en transport med ambulans till Akademiska Barnsjukhuset i Uppsala och en operation där. 8 dagar på sjukhus, då jag saknade min lilla tjej så mycket. Var långa dagar, då vår lille kille bara levde på dropp i över 3 dygn. Nu är allt bra i alla fall och han växer som han ska!
 
Dagarna med barnen går bra. Det är intensiva dagar med massor av aktiviteter. Vår fina lilla tjej är ju full av energi och bus. Vi pysslar och målar, klipper och skapar. Bygger lego, läser böcker i mängder, ser på favoritfilmerna, lägger pussel, kastar boll, leker picknick och matlagning. Hon hjälper mig i köket, vi bakar och kladdar! Men det är ju roligt när hon kan hjälpa till och hon tycker det är så kul att ösa i olika skålar och röra. Provsmaka på saker. Mammas lilla hjälpreda.
 
Svårast är det när Edvin är vaken och ledsen samtidigt som man försöker laga mat och Ines fått för sig att hon vill göra något helt annat. Typ gå ned eller måla med vattenfärger eller något annat olämpligt innan maten. Ibland skrattar man åt sig själv, när man har Edvin ammandes på ena armen samtidigt som man lagar mat med Ines. Han vaknar och är hungrig precis då man ska göra något som kräver två händer.. Kanske kläcka ägg, skiva korv eller annat som man gärna använder båda armarna när man gör.. Ofta får man börja med att ursäkta röran då man får främmande, för hur mkt man än plockar, så är det alltid leksaker överallt. Så tycker jag att det känns i alla fall, men det är trångt i det här huset nu.
 
Något annat som jag måste bli bättre på, är att komma i säng i tid. Klockan är 2, jag borde sova, men istället passar man på att kika vid datorn eller städa. Nu vaknade Edvin också, så nu ska vi byta blöja och fylla på med lite mat ♥

Kommentera här: