Fröken bus i farten igen!

 
Vilken dag vi har haft här hemma! Kände mig pigg imorse då jag vaknade av Ines som pratade i babymonitorn. Är så mysigt att höra hur hon pratar, leker och ropar på mig från sin säng i rummet intill. Smyger in i hennes rum som har babyvakten och en nattlampa som sprider lite ljus. Hon sitter högst uppe i sängen strålande glad, med snuttisen i ena handen och en nalle i den andra. Kudden ligger i fotänden. Hon flyttar lite på sig i sängen och då ser jag. Fläcken. Läckande blöja.. Nästan hela hennes säng är täckt av plastad frotté under lakanet, men inte översta biten vid kudden och längst ned i fotänden.. Men det är alltid där blöjan ska få för sig att läka! Nu hade blöjan läkt igenom lakan, madrasskydd och madrass, ned på golvet.. Fast jag bytt blöja några timmar tidigare.
 
Vi river ur alla sängkläder och försöker göra rent madrassen, som får ligga framme för att torka efter våran rengöring av den.. Går upp, fixar lite frukost och kikar på lite morgontv. Eftersom det läckt i sängen, så tar vi sedan ett morgonbad. Ines älskar att bada och hittar hela tiden på nya sätt att bada på. Hon älskar att skvätta och plaska, doppa huvudet under vattnet, dricka vatten direkt från duschmunstycket och slänga sig omkring i badet som en galning. Man får se till att ha henne på halkmattan, så hon inte gör volter där i badet! Idag kom hon på att jag kancke också ville bada lite, så istället föt att dricka från vattnet som kom ur duschen, så vände hon på munstycken och sprutade ned mig och resten av badrummet med vattnet! Genomblött! Sedan ryckte hon ned handdukarna som hängde ovanför badkaret i vattnet.. Men roligt hade hon! Älskade trollunge ♥
 
Fick övertala henne att det var färdigbadat, torkade av henne, smorde in henne och sedan på med ny blöja och kläder. Hon hann inte leka särskilt länge innan det började lukta bajj-blöja. Fick jaga omkring henne lite innan jag kom ifatt henne, så vi kunde ta tag i det. Mitt i blöjbytet, slänger hon sig runt och sticker iväg rakt över blöjan.. Jag skyndar att hugga tag i henne och vi får ta en ny tur till badrummet för att tvätta av nederdelen igen! 
 
Lunchdags, värmde rester till mig, pasta carbonara med bacon som jag och Ines åt dagen innan och Ines skulle få en burk. När hon såg att jag åt pasta igen, ville hon inte ha någon trist burkmat, utan min mat! Så hon åt mest från min tallrik, då hon bara spottade ut och lekte med sin mat. Så kul med matkladd när man både är badad och duschad! Busjänta ♥
 
Efter någon timme lek igen, var det dags för dagens tupplur nere i sin säng. Eftersom hon badat och var insmord, så ville jag inte ha henne ute i kylan, i vagnen. Vi gick ned och skulle bädda i hennes säng, så hon skulle kunna ligga där Jag börjar med madrasskyddet, plastad frotté och lakan, medan Ines kutar iväg till vårt sovrum som ligger bredvid hennes. Efter bara sekunder hör jag plask och ett fnitter.. Skyndar mig in i sovrummet och där står en dyngsur Ines med en nu tom kattvattenskål i handen. Så snabb och så påhittig! Tar av alla klöder, bäddar klart sängen och tar på henne nya kläder som hon kan sova i,
 
Jag hade ju tänkt städa idag, hinna med massor! Få åtminstånde övervåningen klar, tvätta undan osv.. Men man har ju busat med henne, plockat undan det hon rivit fram och sedan blivit helt slut.. Så när hon somnade, sjönk man ned i soffan helt utmattad. Hängde upp några juldekorationer som jag inte hunnit med innan och vek in lite handdukar, men sedan blev det inte så mycket mer gjort.
 
Ikväll kom Ines farmor och farfar på besök och då fick hon ny energi. Ville leka jaga och dansa runt, läsa i alla pekböcker och visa saker.. Ann-Louise hade med sig 2 nya otroligt fina plagg som hon sytt, en tunika med en överklänning liksom. Kan lägga in en bild någon dag. Alldeles innan de skulle åka, visade Ines sitt nya påhitt, som är att stå på huvud och kolla fram mellan benen.. Men helt plötsligt tappade hon balansen och stöp på huvudet och slog i pannan och läppen. Så hej fläskläpp! Var någon månad sedan vi sågs sist! :( Stackars liten..
 
Nu ligger hon och sover och håller tummarna på en lugn natt och en torr morgon. Inga blöta överraskningar i sängen. Inga fler supervurpor.. Imorgon ska vi hälsa på mamma och pappa, så då kommer Ines bli glad! Hade ju kunnat städa sedan hon somnade, men känner mig helt slut efter den här dagen! Kanske kan göra ett sista ryck och göra lite i alla fall..
 

Kommentera här: